Rodzina nazywana wspólnotą życia i miłości bierze początek z małżeństwa. Trudności rodzinne są częścią życia , a tym który może zaradzić jest Bóg. Myślę, że ten konspekt posłuży wielu katechetom i będzie pomocą w przekazywaniu jak tą drogą iść najpewniej
Alina
Słupczyńska Klasa IV szkoły podstawowej Temat: Bóg siłą i oparciem dla rodziny. Cele
Uczeń: -wie, że rodzina to pierwsza ludzka wspólnota -rozumie, że trudności rodzinne są częścią życia, a tym który może zaradzić jest Bóg -potrafi za przykładem Świętej Rodziny budować klimat szczęścia, a w trudnych chwilach szukać pomocy u Boga.
Metody: - podające: krótki wykład, pogadanka eksponujące: ekspozycja ze zdjęciami aktywizujące: analiza tekstu, wykreślanka
Formy pracy: Indywidualna, zbiorowa, grupowa Pomoce: Pismo Święte, podręcznik, List do rodzin Jana Pawła II, zdjęcia rodzinne, Katechizm Kościoła Katolickiego, świeca, obraz Świętej Rodziny, xero, wykreślanki.
Przebieg katechezy
1.Modlitwa.
2.Sprawdzenie listy obecności.
3.Przypomnienie wiadomości. (uczynki względem ciała)
3.Sprawdzenie pracy domowej.
4.Uświadomienie celu katechezy a) wprowadzenie ( dzieci rozkładają zdjęcia, widokówki i wybieraj ą jedną z nich, która najbardziej przypomina im rodzinę), przedstawiciel grupy wyjaśnia , dlaczego dokonał takiego wyboru. b)rozmowa na temat rodziny- (uczniowie zapisują, na papierze) -kto tworzy rodzinę? -jak spędzacie wolny czas z rodziną? -co jest najważniejsze w waszej rodzinie? Gdzie należy szukać początków rodziny i skąd się wzięła? - odpowiedź w Piśmie św. (Rdz 2,18) o stworzeniu człowieka -analiza tekstu Kto stanowi Święta Rodzinę? -Maryja, Józef i Jezus
6.Uroczyste czytanie Ewangelii (Łk 2,41-52). Analiza tekstu:
- Dokąd Maryja i Józef prowadzili Jezusa? (do świątyni)
-Jak żyli Józef, Maryja i Jezus? (bardzo zgodnie) -Dokąd wspólnie pielgrzymowali? (do Jerozolimy na Święto Paschy) -Jakimi byli rodzicami? ( troszczyli się o wychowanie dziecka) Odpowiedzi dzieci, podsumowanie: W świętej Rodzime wszyscy chcieli wspólnego dobra, budowali klimat szczęścia, wzajemnego zrozumienia. Była chwila też trudna, kiedy Pan Jezus pozostał w świątyni, mają 12 lat. Starał się nie przysparzać trosk, aż do chwili kiedy nadeszła Jego godzina. Ważne jest, byśmy w chwilach trudnych dla rodziny zwracali się o pomoc do Boga, on pragnie naszego szczęścia.
7.Moja odpowiedź: Uczniowie otwierają podręczniki, czytaj ą wybrany tekst dają odpowiedź na pytanie: -Jakie są zadania rodziny chrześcijańskiej? (wychowanie dzieci, wychowanie w wierze, troska o wykształcenie i byt domowników a w szczególności dzieci). -śpiew piosenki „Arki Noego"- nie boję się...... - każde dziecko otrzymuje wykreślankę , w której należy odszukać słowa mówiące o czym powinniśmy pamiętać w rodzinie. (MODLITWA, POMOC, SZACUNEK). S.Zapisanie do zeszytu: zadania rodziny (z tablicy) oraz wklejenie wykreślanki.
8.Praca domowa: W oparciu o zdobyte wiadomości wypisz cechy dobrej rodziny.
9.Modlitwa spontaniczna za rodziców i rodzinę.
Alina Słupczyńska
|